Vind kampen om kandidaterne!

En lang række motivationsfaktorer kan være afgørende for, hvorvidt en kandidat takker ja til en specifik stilling. Nye udfordringer, højere løn eller kortere transporttid er bare nogle af de kriterier vi vælger nyt job udfra.

Beskæftigelsen i Danmark er højere end nogensinde tidligere, og en lang række danske virksomheder oplever store udfordringer med at rekruttere de rette kompetencer. Det har resulteret i et kræsent kandidatmarked, hvor kandidaterne i højere grad vælger fremtidig arbejdsgiver ud fra, hvilken virksomhed de ønsker at blive identificeret med. Virksomhederne må derfor investere massivt i employer branding.

Employer branding handler om at bygge identitet som arbejdsgiver, både overfor potentielle nye ansatte, egne medarbejdere og andre interessenter.

Nyuddannede kandidaters kåring af ”favorit arbejdsgivere” er en stærk indikator for, hvilke virksomheder der er lykkedes med at skabe et attraktivt arbejdsgiver brand.

Job er et ofte drøftet tema i sociale sammenhænge. Den ”rigtige” arbejdsgiver kan være en væsentlig faktor i forhold til identitet, når man er meget stolt af sin arbejdsplads. Den rette arbejdsgiver er også et vigtigt element i en bevidst karriereplan.

Det er troværdig og værdifuld markedsføring, når medarbejdere taler positivt om deres arbejdsgiver

Virksomheder med et stærkt arbejdsgiver brand har ofte lettere ved at tiltrække højt kvalificerede kandidater – uden at lønnen bliver en motivationsfaktor. 

God selvindsigt som arbejdsgiver er afgørende

Et arbejdsgiver brand kan dog kun baseres på ærlighed. De sociale medier fungerer i dag som talerør for både gode ambassadører og negative rygtespredere og et arbejdsgiver brand skal bygges på ærlighed omkring, hvem virksomheden er og hvad den står for.

Uoverensstemmelse mellem hvordan ansatte og kandidater oplever en arbejdsgiver, og det image arbejdsgiveren ønsker at skabe, vil meget hurtigt blive synliggjort. Oprigtig kommunikation omkring virksomhedens kultur vil tiltrække kandidater, som matcher denne kultur. Fejlagtig kommunikation om virksomhedskulturen kan tiltrække gode kandidater, som vil føle sig misinformeret af arbejdsgiveren og sandsynligheden for at de får en negativ oplevelse er stor. Når forventningerne til ansættelsen ikke indfris vil det ofte føre til negativitet og tab af motivation.

 

Såfremt en virksomheds kultur ikke er attraktiv for de kandidater den ønsker at tiltrække, er det vigtigt at forsøge at arbejde med kulturen. At opbygge et attraktivt arbejdsgiver brand tager tid. Det er dog samtidig en nødvendig investering, hvis virksomheden fortsat ønsker at kunne tiltrække de rigtige kandidater i et arbejdsmarked, hvor der er kamp om kompetencerne. 

De virksomheder, som lykkes med at skabe et positivt og tydeligt brand, har en stærk konkurrencefordel i kampen om fremtidens kandidater.

Arbejd fokuseret med at skabe et positivt renomé for din virksomhed – det betaler sig!